IFUSCO en rondje Europa - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Annelieke Grim - WaarBenJij.nu IFUSCO en rondje Europa - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Annelieke Grim - WaarBenJij.nu

IFUSCO en rondje Europa

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

03 Mei 2014 | Finland, Helsinki

Ik ben weer in thuis na een paar weken thuis te zijn geweest. Okee, dat kan duidelijker. Ik ben weer in Finland nadat ik een paar weken in Nederland ben geweest. En in Duitsland. En in Zweden. En in Denemarken. En België. Ik zal het even uitleggen.

Van 3 tot en met 6 april werd het 30ste International Finno-Ugric Students' Conference (of Convention, daar zijn de meningen over verdeeld) in Göttingen gehouden, de stad waar ook de eerste IFUSCO werd gehouden. Ik ben op zondag 6 april samen met twee Finse jongens en een Russisch meisje met de boot van Helsinki naar Stockholm gegaan. De boot vertrok 's avonds en de volgende ochtend kwamen we aan in de Zweedse hoofdstad. Het was best spannend om op een boot te slapen, allemaal vreemde geluiden en zo. Het was wel erg gezellig, met z'n vieren in een hut. Het was net een slaapfeestje. In Stockholm stonden de oom en tante van Santeri (een van de Finse jongens) op ons te wachten. We gingen naar hun huis net buiten Stockholm waar we een enorm ontbijt kregen. En ik bedoel echt enorm. Genoeg voor een heel weeshuis, eigenlijk. Erg lekker allemaal! Daarna zijn we met z'n zessen Stockholm ingegaan om de toerist uit te hangen. Helaas was het echt heel slecht weer, dus we zijn niet te lang gebleven. 's Avonds zijn we nog naar de sauna gegaan en hebben we nog wat gekletst (in het Fins!) voor we gingen slapen.

De volgende ochtend hebben Santari's oom en tante ons naar het treinstation gebracht. Daar hebben we de trein naar Kopenhagen genomen. In Kopenhagen moesten we overstappen op de trein naar Hamburg. En tijdens de reis van Kopenhagen naar Hamburg gebeurde er iets heel vreemds. Tenminste, ik vond het vreemd, maar schijnbaar was ik de enige. De trein reed een BOOT in! Ik zweer het. Op m'n ogen. Gewoon zo, hup, de boot in. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was dat een trein een boot inrijdt. Ik was helemaal in shock. En raad 's wat er aan de andere kant gebeurde? Precies, de trein reed er gewoon weer uit. Like a boss. Ik ben er nog steeds niet helemaal overheen. Maar goed, toen dus van Hamburg naar Göttingen. Het was middernacht eer we in Göttingen aankwamen, we waren dus behoorlijk gaar. In Göttingen stonden al een paar bekenden op ons te wachten om ons naar onze slaapplek et brengen. Ik sliep in het huis van een 'fraternity'. Er zouden nog zo'n twintig andere mensen komen, maar die kwamen pas de volgende dag aan. Ik was dus alleen met de jongen die daar woonde, want de andere jongens die daar woonden waren niet thuis. Ik was niet helemaal op m'n gemak, en dat lag niet aan die jongen, maar aan het huis. Het zag er namelijk echt uit als een spookhuis (zie foto's!). Gelukkig heeft het er niet gespookt die nacht.

De volgende dag ben ik me gaan inschrijven voor de conferentie, en toen ik daar was zag ik ineens een bekende: Olga! Mijn vriendin uit de Komi Republiek in Rusland. Ik heb haar twee jaar geleden leren kennen tijdens een zomercursus in Finland, en vorig jaar was zij ook op IFUSCO (het was toen in Komi), maar ze had gezegd dat ze dit jaar niet zou komen. Gelukkig had ze op het laatste moment toch besloten om te komen, dus dat was leuk. De Komi-delegatie heeft me toen geadopteerd omdat de Finse delegatie nog sliep en de Nederlandse delegatie een beetje karig was (alleen ik, in principe). 's Avonds, tijdens het openingsfeest waar de delegaties zichzelf voorstellen mocht ik echter twee mensen van de Finse delegatie lenen: Norman en Mervi.

Donderdag waren de eerste presenties, en ik moest gelukkig al als derde, dus ik kon al vrij snel ophouden met stressen en beginnen met genieten. Mijn presentatie ging erover hoe Fins eruit zou zien als de partitief niet zou bestaan. Na m'n presentatie zeiden veel andere studenten Fins dat ze het helemaal met me eens waren en veel Finse studenten zeiden alleen maar: 'Nee, gewoon nee.' (maar dan in het Fins, natuurlijk). Vrijdag was een beetje hetzelfde, met presentaties. Ook is toen besloten dat IFUSCO volgend jaar in Pécs, Hongarije gehouden zal worden.

Zaterdagochtend waren er excursies. Ik ben met een groepje naar het museum Am Thie geweest. Het museum was ingericht als een huis uit de 19e en 20e eeuw. Het was erg interessant. Daarna zijn we naar een afdeling van de universiteit geweest waar allemaal voorwerpen uit de prehistorie lagen. Ik mocht een zwaard vasthouden! Na de excursies zijn we nog met z'n allen wat gaan drinken. De twee meisje uit Göttingen die als begeleider mee waren hadden allebei een semester Nederlands gedaan. Ze konden het niet meer zo goed spreken, maar wel verstaan. Dat geldt voor mij ook voor Duits, dus hadden we afgesproken dat ik Nederlands tegen ze zou spreken en zij Duits tegen mij. Dat ging verrassend goed, eigenlijk.

Zondag ben ik met de trein van Göttingen via Hannover en Deventer naar 's-Hertogenbosch gegaan. Het idee was eigenlijk om naar Breda te gaan, maar er reed niets tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg, dus dat ging niet door. Papa, mama en Eline kwamen me ophalen en we zijn samen naar Hank gereden. Eline wist niet dat ik naar Nederland zou komen, dus zij was helemaal in de war toen ik belde om te vragen of ze me wilde komen ophalen.

Ik zie nu dat deze blog al heel erg lang wordt, dus ik zal de twee weken in Hank even kort samenvatten: Tekenles (met de nadruk, zoals gewoonlijk, op 'thee'), 8ste verjaardag van Marijn, 84ste verjaardag van oma Grim, 84ste verjaardag van oma Sinke, pasen, shoppen met Marlee, shoppen met mama en Eline, kittens de fles geven, kraamvisite voor de kittens, naar Brussel, vanuit Brussel naar Riga, vanuit Riga naar Helsinki. Zie foto's.

Liefs!

  • 04 Mei 2014 - 12:50

    Marianne Neve:

    Hoi Annelieke,

    Leuk om jouw verslag te lezen...
    en ik vond het leuk om jouw weer te zien bij oma...
    Een spannend spookhuis .. ik kan mij voorstellen als je met z'n tweeen in zo'n huis slaapt dat dat best spannend is..
    Trouwens Sjaak en ik nemen het gestreepte poesje.. Nu maar hopen dat het met onze Katja (14 jaar) goed zal gaan... Aan de liefde en opvoeding in Huize Grimm zal het niet liggen..

    Hartelijke groet ook van Sjaak
    dikke kus Marianne

  • 04 Mei 2014 - 18:46

    Mam:

    hè,hè, eindelijk tijd gehad om je blog te lezen.
    Hij is weer leuk.
    Geniet nog van je laatste weekjes in Helsinki!

    Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Annelieke

Welkom op mijn profiel. Ik zal jullie hier op de hoogte houden van mijn tijd in het buitenland.

Actief sinds 26 Juni 2013
Verslag gelezen: 3930
Totaal aantal bezoekers 15899

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 01 Januari 2026

Een nieuw leven in Finland

11 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Erasmus Helsinki

Landen bezocht: