Terug in Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Annelieke Grim - WaarBenJij.nu Terug in Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Annelieke Grim - WaarBenJij.nu

Terug in Finland

Door: Annelieke Grim

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

01 Februari 2014 | Finland, Helsinki

Dus, ik ben weer in Finland. Drie weken al weer. Het voelt veel langer. Heel vreemd, de tijd lijkt langzamer te gaan dan vorig semester. Misschien omdat het 'nieuw' er nu vanaf is. Alhoewel, er zijn wel een hoop nieuwe dingen: nieuwe vakken, nieuw baantje, nieuwe weersomstandigheden. Maar ik zal bij het begin beginnen.

Het begon op Schiphol. Papa en mama hebben me weggebracht. Ik vond het op een of andere manier deze keer moeilijker om afscheid te nemen van ze, wat gek is, want 6 februari komen ze naar Finland. Bij de paspoortcontrole keek de beambte in mijn paspoort, toen naar mij, toen naar de voorkant van paspoort, weer naar mij, en vroeg toen: 'Ben jij Nederlands?!' En toen ik knikte zei hij: 'Hmm, zou je niet zeggen,' Ik vond het wel grappig, vooral omdat die beambte zelf duidelijk van Noord-Afrikaanse afkomst was.

In Finland aangekomen was ik best teleurgesteld over de hoeveelheid sneeuw, die nul was. Dat is inmiddels anders, er ligt nu behoorlijk wat sneeuw. Gelukkig worden de straten goed schoongemaakt, dus het is niet glad. Het is wel erg mooi. Het sneeuwt meestal alleen 's nachts, en overdag is de lucht vaak onbewolkt. Het waait wel hard, gisteren viel de sneeuw bijna horizontaal in plaats van verticaal. Het was vorige weer heel erg koud, wel -20 graden! Deze week was het iets warmer en volgende week wordt het waarschijnlijk nog een beetje warmer, net onder het vriespunt. Ik kijk in ieder geval elke dag een aflevering van CSI:Miami, voor het zon-zee-stand-gevoel.

Dan mijn colleges. Ik heb er op het moment drie; twee in het Engels, voor uitwisselingsstudenten, en eentje in het Fins. De twee Engelstalige vakken zijn Art Research in Finland, over kunst en het onderzoek daarna, en Introduction to Finnish Literature, over Finse literatuur. Hoewel ik al twee jaar literatuur heb gehad, is dit vak toch erg interessant voor mij, omdat we het nu over genres hebben die we in Groningen niet echt besproken hebben, zoals fantasy, misdaadromans, en kinderliteratuur. De docent is Vlaams, dus ik mag mijn opdrachten in het Nederlands doen, haha! Het derde college dat ik heb is taalvaardigheid Hebreeuws. Ik volg het samen met een goede vriend van mij die ik vorig jaar mei in Rusland heb leren kennen. Hij komt uit Duitsland, en hij spreekt Nederlands. Nederlands en nog iets van vijf talen, het is echt ongelofelijk. De docente weet dat ik Nederlands ben en is er vanuit gegaan dat de Hebreeuwe harde G voor mij dus geen probleem zal zijn...

En ik heb een baantje hier, als oppas bij een Fins-Nederlands gezin. De papa is Nederlands, de mama is Fins. De kinderen Laurens (5 jaar) en Sofia (8 jaar) spreken voornamelijk Fins, maar ze kunnen ook wel Nederlands. Sofia spreekt heel goed Nederlands, Laurens ook wel, maar hij kent niet zo veel woorden. Hij vult Nederlandse zinnen dus aan met Finse woorden. Het is echt ontzettend schattig. Voor de mensen die ook Fins kunnen: 'De trein gaat kääntyä', 'Dit is mijn huone', 'Deze jälkeen' en mijn persoonlijke favoriet: 'Kijkpa, Annelieke, kijkpa!' Ik ga elke donderdagmiddag en -avond naar het gezin. Ik vond het eerst best wel spannend. Ik ben niet echt assertief, dus ik was bang dat ze keihard over me heen zouden lopen met z'n tweetjes. Gelukkig viel dat wel mee, het klikt goed tussen ons. En natuurlijk praten we alleen maar Nederlands als ik er ben!

Kortom, alles gaat z'n gangetje hier. Aanstaande donderdag komen papa en mama dus naar Finland. Ik hoop dat het dan nog een beetje koud is, want ze hebben speciaal voor de gelegenheid extreem-weer-kleren gekocht...

  • 01 Februari 2014 - 11:15

    Dirk Meijer:

    Klinkt leuk! Echt heel gemoedelijk hoe je dat verteld. Talen knobbels everywhere! Eng hoor, ik als dyslecticus vind dat moeilijk. Hoe heerlijk ironisch dat een harde G van je verwacht wordt, maar je hebt wel echt geluk met de Nederlands sprekende mensen daar.

    Je baantje klinkt echt ideaal voor jou. Wees niet bang, assertiviteit komt met uitproberen als het nodig blijkt en dat zie ik jou direct doen.

    Veel plezier in Finland!


    p.s Het lijkt erop alsof je in de tweede alinea derde zin (..komen ze naar Nederland) eigenlijk (...komen ze naar Finland wil zeggen)

  • 01 Februari 2014 - 13:28

    Mientje:

    Hoi Annelieke

    Bedankt voor je mooie verhaal, geniet er altijd weer van.
    Wat leuk dat je nu ook een baantje hebt, je bent misschien niet zo assertief maar vraag me af of dat wel altijd moet!
    Jij bent gewoon een hele leuke vlotte gezellige hartelijke lieve meid!
    Deze week jarig, je ouders komen, feestje, gezelligheid, lekker genieten!
    Heel veel plezier en nog veel succes xxxx

  • 01 Februari 2014 - 15:35

    Sabine:

    Hey Annelieke,

    Leuk om weer een verhaaltje te lezen van je. Hou je ook nog een beetje sneeuw over voor ons als wij komen? Ik heb er al zin. Nog maar een maandje XD.

    Wel fijn dat je daar ook af en toe ook Nederlands kan praten met mensen. En leuk dat je op kinderen kan oppassen. Is best leuk om te doen.

    Nog veel plezier daar en succes met de lessen. Het zal vast gezellig worden als je ouders komen.

    Groetjes

  • 01 Februari 2014 - 15:55

    Marchien:

    dag Annelieke,
    Al weer 3 weken terug in Finland; fijn dat we je even hebben gezien bij de yoga. Wat missen we jou daar, je was er altijd.....
    We hebben hier het vorige weekend veel sneeuw gehad, maar dat was alleen bij ons in het Noorden.
    Veel plezier met je ouders straks. Ook alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
    De hartelijke groeten (ook van de gym groep)
    Marchien

  • 01 Februari 2014 - 18:12

    Mama:

    Hoi liefje,

    Alhoewel wij alles wat je op je blog plaats al horen via app, facebook en skype is het toch leuk om het te lezen.
    Gelukkig gaat voor ons gevoel de tijd wel snel dus zal het zo donderdag zijn.
    Lieverd nog een paar dagen en dan zien we elkaar weer.
    Rakastan sinua.

  • 01 Februari 2014 - 20:28

    Ad Dubbeldam:

    Hoi Annelieke.

    Je kunt mooi beeldend vertellen Annelieke!!
    Leuk dat het daar bij jou echt wintert, hier wil het maar niet lukken!
    Woensdag weer skypen?
    Want ik neem aan dat je je tekening nu wel af zult hebben.
    Ik wens je een plezierige tijd met je ouders volgende week.
    groetjes Ad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Annelieke

Welkom op mijn profiel. Ik zal jullie hier op de hoogte houden van mijn tijd in het buitenland.

Actief sinds 26 Juni 2013
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 15900

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 01 Januari 2026

Een nieuw leven in Finland

11 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Erasmus Helsinki

Landen bezocht: