Orne en Sabine in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Annelieke Grim - WaarBenJij.nu Orne en Sabine in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Annelieke Grim - WaarBenJij.nu

Orne en Sabine in Helsinki

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

16 Maart 2014 | Finland, Helsinki

Twee weken terug was ik erg verdrietig omdat mijn facebook tijdlijn vol stond met foto's van mijn carnavallende vrienden. Gelukkig kwamen Orne en Sabine mij gezelschap houden in de carnavalsvakantie. Hier een verslagje van deze te gekke week.

Op maandag kwamen ze aan vanuit Amsterdam. We zijn vanuit het vliegveld naar hun hotel in het centrum van Helsinki gegaan. Het was etenstijd toen we de spullen op de kamer hadden gezet, dus zijn we in de stad wat te gaan eten. We zijn naar een Italiaans restaurant gegaan waar we heerlijk hebben gegeten. Natuurlijk hebben we ook flink bijgekletst onder het eten. Na het eten zijn we nog wat gaan drinken in een biercafé in Helsinki. We zijn echter op tijd weer naar huis/hotel gegaan, want we waren alle drie best moe.

De volgende dag hadden we om 10:00 afgesproken op het station voor een dagje museum. Orne en Sabine hadden een Helsinki-kaart gekocht waarme ze gratis met het openbaar vervoer mochten en ook gratis naar musea konden. We zijn begonnen in het museum voor moderne kunst Kiasma. Er hangt daar een kunstwerk dat ik echt fantastisch vind, omdat je erdoorheen mag lopen (zie foto's). Nadat we alles bekeken hadden, gingen we in het Kiasma restaurant lunchen. Hier sprak Orne de onsterfelijke woorden 'Doe mij maar green' toen de ober vroeg; 'Would you like black or green tea?' Na Kiasma gingen we door naar het Ateneum museum. De toegang was die dag gratis, wat we een beetje raar vonden. Eenmaal binnen kwamen we erachter waarom het gratis was: de tentoonstellingen werden die dag vervangen, dus alleen de vaste collectie was te zien. Dit zijn maar een paar zalen, maar er hangen wel heel bekende werken, zoals De Gewonde Engel van Hugo Simberg en het Aino-drieluik van Akseli Gallen-Kallela. We waren dus snel klaar in het Ateneum. Op straat zagen we heel veel studenten in gekleurde overalls, en toen herinnerde ik me ineens dat het Laskiainen was, een dag waarop studenten in het Kaivopuisto-park gaan sleetje rijden. Er lag echter geen sneeuw meer in Helsinki, maar de studenten hadden voor de gelegenheid sneeuw geïmporteerd uit het noorden en een sleebaan gemaakt. We hebben hier even staan kijken, maar het was best koud, dus zijn we verder gegaan. We liepen langs de haven en besloten de boot naar Suomenlinna te nemen, een fort op een eilandje voor de kust van Helsinki. Hier hebben we warme chocolademelk gedronken en het museum over dat eiland bezocht. Toen zijn we terug gegaan naar Kamppi waar we lekker Chinees hebben gegeten. Een lange en vermoeiende, maar erg leuke dag.

Woensdag heb ik Orne en Sabine 'mijn' stad laten zien. Net als toen papa en mama in Helsinki waren heb ik ook deze dag weer over de geschiedenis van Helsinki en Finland en over de gebouwen in de stad verteld. Nee, niemand kan zeggen dat het collegegeld van de afgelopen drie jaar niet goed besteed is! Ik heb op weg van de Rotskerk naar Kamppi een stripboekenwinkeltje gevonden dat Suske en Wiske's IN HET FINS verkoopt, dus ik ben helemaal gelukkig. Ik wist dat er in de buurt van het Kaisaniemi metrostation een mangacafé zat, maar helaas was dat net de zaterdag ervoor gesloten wegens een gebrek aan klanten... 's Avonds zijn Orne en Sabina naar mijn kamer in Espoo gekomen, want het was woensdagavond, dus tijd voor tekenles. Er is weinig getekend, maar dat is eigenlijk niet uitzonderlijk. We hebben wel lekker thee gedronken met z'n allen en Ad de tekenleraar zat ons drietjes te pesten met de chocoladekoekjes die hij had en die wij dus niet hadden. Het was erg leuk om nu eens niet alleen aan de Finse kant van de Skypeverbinding te zitten.

Donderdag zijn we eerst langs een paar souvenierwinkeltjes gegaan en daarna zijn we in Kamppi gaan bowlen. Ik heb drie keer geweldig verloren, ik had de hekjes moeten gebruiken... Het was ontzettend gezellig en we hebben erg gelachen om elkaars bowlingmoves. 's Middags zijn we naar het Natuurhistorisch museum gegaan en 's avond hebben we (na lang zoeken) een Grieks restaurant gevonden waar we lekker hebben gegeten.

En toen brak alweer de laatste dag Ornes en Sabines verblijf in Helsinki aan. Vrijdag was ook de sterfdag van Ilse, een vriendin die ook op tekenles zat en drie jaar terug is overleden. We hebben alle drie een kaarsje voor haar aangestoken in de Tuomiokirkko in Helsinki. En toen was het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan. We hebben daar nog even gegeten en toen zijn Orne en Sabine terug naar Nederland gegaan.

Het was een ontzettend leuke week. Veel gelachen. veel herinneringen gemaakt, maar ook veel herinneringen opgehaald. Het is moeilijk te geloven dat ik Orne en Sabine pas een paar jaar ken, het is net alsof we samen zijn opgegroeid. Ik ben heel dankbaar dat ze zijn langsgekomen, dat ze hun carnavalsvakantie met mij hebben doorgebracht en dat ze deze week zo goed voor mij gezorgd hebben. Het was fijn om weer even Brabants te zijn voor een weekje. Ik mis jullie!

  • 16 Maart 2014 - 20:59

    Ad Dubbeldam:

    Hoi Annelieke .

    Ik vind dat je er een heel leuk verslag heb je ervan gemaakt.
    Zeer humoristisch geschreven je kunt gemakkelijk schrijfster worden vind ik!
    Kun je je boek illustreren met eigen tekeningen.
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad ,op tekenles hebben wij jullie wel gemist hoor.
    Het was toch anders nu Orne en Sabine er niet waren.
    Sabine heb ik al gesproken zij vond het jammer dat er sneeuw was gevallen toen zij al weg waren.
    Hier is het rond 15 graden is ook lekker natuurlijk.
    Ik wens je heel veel succes met je studie zeker deze week nu het waarschijnlijk weer wat stiller is om je heen.


    groetjes uit een zonovergoten Hank
    Ad Dubbeldam

  • 16 Maart 2014 - 21:49

    Lenie Van Den Berge:

    Annelieke, fijn om te lezen dat je zo genoten hebt met Orne en Sabine.
    Ook heel fijn dat je aan Ilse gedacht hebt en een kaarsje aangestoken.
    weer sterkte nu je weer alleen bent. hoop dat je veel leert en geniet.
    groetjes uit Hank van Lenie en Johan en Ilse ( in herinnering)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Annelieke

Welkom op mijn profiel. Ik zal jullie hier op de hoogte houden van mijn tijd in het buitenland.

Actief sinds 26 Juni 2013
Verslag gelezen: 804
Totaal aantal bezoekers 15889

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 01 Januari 2026

Een nieuw leven in Finland

11 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Erasmus Helsinki

Landen bezocht: